fredag, april 21, 2006

WWW

Svenska akademien ger i dagarna ut en ny upplaga av sin ordlista. I flera dagar har vi kunnat ta del av små notiser om att ord som blogg och chorizo lagts till medan förbrytarfysionomi strukits. Men inte förrän i morse läste jag om en förändring som borde gjort för länge sen: bokstaven "w" erkänns som egen och behöver inte längre stå blandad med "v". En viktig händelse för oss som ibland retar oss på småsaker. Nu återstår bara att hitta på ett eget uttal också för att slippa tungvrickaren "dubbel-vee". Hur många uttalar rubriken på detta inlägg på det sättet?

10 kommentarer:

Joopey sa...

Något annat som fortfarande är obegriplitg är att man godkänner både Canada och Kanada samt Cuba och Kuba.

Marcus Hansson sa...

Svenska Akademins ordlista tillhör stenåldern och är helt ointressant. Det finns ingenting som heter "godkända" och "icke godkända" ord utan språk förändras konstant. De ord som flest använder och förstår överlever, de andra gör det inte. SAOL är bara ett befängt försök att lista de ord som folk använder just nu, en idé lika korkad som högtravande.

Joopey sa...

I talspråk så visst, men regler för det skrivna ordet skadar inte.

guiltbyassociation sa...

Det är ju därför den revideras regelbundet

Marcus Hansson sa...

Det är ju det som är så korkat. Skiten måste revideras varenda millisekund.

Joopey sa...

Det är sökmotorsoptimeringen och sökordsbusinessen som kommer bestämma framtidens ordbok. Och den revideras varje millisekund.

guiltbyassociation sa...

Jaha? Det kan ändå ha sitt värde att sammanställa något som man vet måste uppdateras senare. En karta, en telefonkatalog, ett uppslagsverk.

Marcus Hansson sa...

Joopey: Det är ju Googles användare som söker, inte deras annonsörer. Annonsörerna får rätta sig efter användarnas sökord, felstavade eller inte, och inte tvärtom. Pöbeln bestämmer hur ett ord skall stavas.

Guiltbyassociation: Det har du rätt i, men isf som ett historiskt dokument, och inte nåt samtidsfenomen [sic] att ordbajsa om på kultursidorna.

Joopey sa...

Ja precis, men som annonsör köper du ju bara de ord som användaren använder. Eller klustret som ordet finns i.

Dock skulle en kontrollerad ordbok med synonymer kombinerat med en ämnestaxonomi förbättra precisionen för både den som söker och annonsörerna. Går lite trögt med den semantiska webben dock. Men den kommer.

Marcus Hansson sa...

Å ena sidan säger du att "Det är sökmotorsoptimeringen och sökordsbusinessen som kommer bestämma framtidens ordbok", å andra sidan att "som annonsör köper du ju bara de ord som användaren använder".

Hur skall du ha det? Det är ju fortfarande användarna som bestämmer stavningen av ord, inte sökordsbusinessen.