Västtrafik har spenderat hur mycket pengar som helst på ett nytt "fantastiskt" biljettsystem och under vintern kommer det nya systemet att införas. Jag har vid ett tillfälle snabbt pratat med en av biljettkontrollanterna vid en kontroll, som sa att det har varit ganska mycket strul och att man nog inte skulle ha infört ett system innan det fungerade till fullo. Som det är nu så verkar inte kontrollanterna ha något annat sätt att kontrollera om någon har ett giltigt månadskort än att använda sig av stämplingsautomaterna eller kontrollera det papperskvitto som man skall ha med sig. Kontrollen i stämplingsautomaterna medför antagligen att passagerarstatistiken troligen blir helt fel.
Systemet har som sagt var fungerat sisådär med månadskort, men snart är det dags att införa samma system för vanliga resor också. Dagens 100-kort kommer att ersättas med en ny typ av kort. I dagens Metro kan man läsa:
Vid påstigning visas kortet upp framför biljettmaskinen. Då dras summan för den längsta möjliga resan från kortet. Vid avstigningen justeras resans kostnad, och den outnyttjade summan sätts tillbaka på kortet.
– Betalsystemet kan inte veta vart du ska åka, därför är det viktigt att checka ut, säger Jenny Lundin, informationsansvarig för det nya pris- och betalsystemet.
Men för den som glömmer att visa upp kortet vid avstigning kan det bli dyrt.
Långpendlarna kan hamna i skuld om de missar att visa upp kortet när de kliver av. Hur resenärerna ska ersättas om maskinerna är trasiga är oklart.
Fantastiskt system eller hur? Hur tänkte man egentligen när man designade det? Hur många av Västtrafiks passagerare kommer att glömma att stämpla ur sig? Kommer det bildas köer vid avstigning(!) av bussarna? Har man inte tänkt på att maskinerna kan vara trasiga förrän nu?
Följande scenario skulle mycket väl kunna inträffa
- En person skall resa till Partille med lokaltåg och stämplar sitt elektroniska kort. Resan kostar strax över 20 kronor.
- Personen ifråga glömmer att stämpla ut sig pga av att han/hon lyckades somna under resan och vaknade upp 10 sekunder innan Partilles station.
- Tåget fortsätter till Alingsås och personen debiteras strax över 60 kronor.
- Personen ifråga tycker att Västtrafik är världens bästa företag och sänder blommor till dom som tack.
Fantastiskt system eller hur?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar