söndag, september 24, 2006

I latin house-träsket

Någon påstod i en kommentarstrådKinky Afro att filterhousen är den nya svennegrejen. Någon annanstans, kommer inte ihåg var, fällde någon kommentaren att salsa är den nya körsången. Själv funderar jag på om inte latin house snart är där också.

I natt har jag varit på Tranquilo och dansat en del till en dj som spelat en aldrig sinande ström med latin house och salsa. Enormt uppskattat och det verkar gå hem på dansgolvet. Själv tyckte jag mest att det var ganska segt och enformigt och när vi gick ner i källaren istället så kändes det otroligt upplyftande att höra den väldigt mycket roligare vokal/soulful house som spelades där.

Missförstå mig inte, jag gillar latin house, men när man inte bryter mönstret under ett par timmars skivspelande, utan bara kör på med samma beat hela tiden, så blir det ganska tråkigt. Ungefär som när man kör en massa värdelös trance och annan könslös och tråkig dansmusik timme efter timme utan någon finess. Djn på den övre våningen förstod inte att om man vågar bryta mönster så kommer folk bli överraskade och tycka att det är ännu roligare. Inte ens när klassiker som Rasmus Fabers remix av E Samba spelades, så kunde jag känna en större glädje eftersom den lät likadant som allt annat. En annan favorit som spelades, men inte lyfte var Negrocans Cada Vez. Den enda gången jag kände att hände lite var när Most Precious Love med Blaze spelades och det var inte helt perfekt det heller. För versionen som spelades den var självklart iklädd samma trötta latinbeat som de 30 låtarna innan den...

Inga kommentarer: