fredag, september 21, 2007

Första intrycken av att använda en iPhone

Jag hade möjligheten att leka lite med en iPhone igår kväll och även om jag är ganska imponerad av hur väl pekskärmen funkar och de snygga små effekterna i gränsnittet, så var det några saker som blev lite förvånad över.

  • iPhonen är en telefon som ibland kräver att man använder båda händerna och det medför en del intressanta problem. Tänk följande:
    1. Du är ute och har handlat mat på stan och har därför en matkasse i ena handen.
    2. Du plockar upp din telefon och tänker skicka ett SMS.
    3. Du navigerar med tummen på handen du håller telefonen i till SMS-inmatningen.
    4. Du blir tvungen att byta hand du håller telefonen i och sedan använda pekfingret på den andra handen för att mata in ditt SMS. Jag lyckades, trots att jag har ganska smala fingrar, inte skriva någonting alls korrekt med min tumme, utan jag var tvungen att använda mitt pekfinger. Bytet av hand kanske funkar om man inte har någon kasse att hålla i, men om man har det så måste man ställa den ifrån sig innan man kan skriva sitt SMS.
  • Vissa effekter är rätt ostiga. Trodde inte det om Apple, men till exempel slutareffekten i kameraapplikationen är ungefär lika sexig som att visa en ridå som öppnas om man skall kolla på en video i mediaspelaren på datorn eller som Microsoft Bob. Väldigt 90-tal...
  • Startskärmen är överväldigande. När jag fick telefonen i min hand så blev jag ganska ställd i och med att det på skärmen fanns en otrolig mängd ikoner som jag bara blev förvirrad av. Detta borde verkligen kunna gå att göra bättre, både på iPhonen och även på andra telefoner.
  • Scrollningen i listor är med tummen är cool, men det känns som det går långsammare att hitta ett specifikt namn än att skriva in tecken på nummersatsen på min Nokia.
  • Gesterna man gör på skärmen känns i vissa fall som en liten gimick. Slideshowen för bilder skulle man kunna göra det ännu enklare och snabbare genom att ha bara ha ytor där man "klickar" med tummen. En touch-variant av den mycket smarta navigationen hos iRIver Clix skulle kunna fungera riktigt bra här.
  • Hela prylen med att telefonen växlar mellan stående och liggande gränssnitt när man vänder på den funkar sådär. Jag håller uppenbarligen en telefon i fel vinkel för att det skall funka. Jag fick oftast göra om rörelsen två gånger för att få det rätt. Funkar också rätt kasst om man ligger ner.
  • Profiler för ringsignaler verkar saknas. Helt otroligt att man missar en sådan sak. Detta har funnits på de flesta mobiltelefoner väldigt länge.

iPhone är en intressant telefon som höjer ribban för vad en telefon är för något, men det känns om att både Apple och de andra aktörerna i mobiltelefonbranschen har mycket att lära av varandra. Nu har jag inte testat att använda telefonen som en telefon, men efter att ha läst Mobile-review.coms artiklar om SMS- och telefonanvändning så har jag mina misstankar att det finns vissa brister, även om artiklarna känns lite överkritiska.

Inga kommentarer: