onsdag, september 05, 2007

Så vinner du i Settlers of Catan

Nu har jag lirat Settlers of Catan ett bra tag, och leder överlägset min KPI-liga över mest spelade timmar/investerad krona. Settlers of Catan kostar drygt hundra pix och jag har säkert spelat det i 40 timmar. Mina stats är i dagsläget 21 vunna matcher och 21 förlorade, vilket är helt ok med tanke på att varje rankad spelomgång omfattar fyra spelare. Mina tips för att lyckas:
  • Strategin börjar redan i lobbyn. Kolla statsen på dina motspelare så att du vet vilka som är dina största hot. Placera alltid första rövaren på den som har bäst stats.
  • Lera och träd är trånga resurser i början av spelet, sten och vete i slutet av spelet. Det är mycket effektivt att placera rövare på lera och träd i början av spelet.
  • Se till att försöka få monopol på en resurs genom att ställa rövaren på en bricka med samma resurs.
  • AI:n föreslår i nio fall av tio den bästa placeringen på starthusen
  • Placering av första vägen är mycket viktig, slarva inte med detta. Analysera var motståndarna kommer att sätta sina startbyggnader.
  • I nio fall av tio behöver du en hamn för att vinna.
  • Ge dig inte in i längsta-vägen-racet om du inte har en rimlig chans att vinna.
  • Handla så mycket du kan, dock ej med de som har sju poäng eller mer.
  • Bygg stad så fort som möjligt.
  • Undvik tykna emoticons - du kan få spelare emot dig.
  • Försök hålla en låg profil för att undvika rövare. Bygg två vägar i samma drag för att inte avslöja dina planer.
  • Håll in LB-knappen för att se vilka resurser som finns ute bland spelarna.

Inga kommentarer: