torsdag, juli 06, 2006

Landslaget och media

Hade idag en diskussion om mediabevakningen av fotbollslandslaget och vilken roll lagledningen/fotbollförbundet respektive media har. Tänkte därför skriva lite om min uppfattning om detta.

Mediabevakningen av svenska landslaget kan ibland vara allt annat än saklig. Vissa journalister drar sig inte för att publicera lösa rykten och halvsanningar. Detta kan ibland bli en belastning för landslaget eftersom spelarna i dag har mycket lättare att läsa vad svenska medier skriver än man hade, till exempel 1994, när man inte kunde få tag i svenska tidningar borta i USA. Man kan argumentera att tidningarna skall låta landslaget sköta sitt och inte hålla på som dom gör, men i dagens medialandskap så är det en strid på kniven att vara först med en nyhet och detta leder till att man ibland publicerar innan man har fått en bekräftelse om det är stämmer. Fotbollsbloggarna från, som till exempel, Robert Laul och Patrik Ekwall har en betydligt lägre tröskel när det gäller att publicera rykten, både på gott och ont.

Varför sker då detta? Kanske beror det på att vi har en landslagsledning som känner sig okomfortabel i kontakten med media? Man är normalt inte direkt talföra i intervjuer och genom att hålla presskonferenser på engelska, så blir det inte direkt bättre. Det verkar helt enkelt inte som om presskonferenserna tas på allvar. Man kan inte begära att de alltid är intressanta, men att ta med Mikael Nilsson som spelarrepresentant när han inte har spelat en enda minut och inte heller kommer att göra det, är varken schysst mot Mikael själv eller mot journalisterna. Att han i princip inte fick någon fråga är väl inte direkt förvånande. Det verkar också vara så att man inte har låtit journalisterna få möjlighet att prata med stjärnspelare när de inte sitter vid podiet, tvärtom mot Tre Kronor i Turin. Jag tror det var Mats Olsson som skrev att han tyckte det kändes konstigt att få sina frågor på presskonferensen ordagrant refererade i konkurrenttidningen och eftersom det var enda möjligheten för honom att ställa några frågor, så fick han inget "unikt" som han kunde skriva om.

Allt detta ihop med att journalister, speciellt från de två stora "kvälls"-tidningarna, har en enorm press på sig att vara snabbare än konkurrenttidningarnas journalister, ger en rätt dålig mediabild. Vad gör sponsorerna när man upptäcker att man inte syns tillräckligt i positiva sammanhang? Risken är att man minskar sina investeringar i landslaget, vilket får till följd att man inte kan göra samma satsningar som man gör idag.

Om man kunde förstå att öppenhet lönar sig hos det svenska fotbollförbundet så kanske man kunde få en lite mer positiv bevakning av landslaget, därmed minska pressen och öka möjligheterna att prestera bättre. Självklart skall man inte öppna upp totalt, men lite mer som hos Tre Kronor skulle nog bara vara bra. Bara journalisterna fattar vilket ansvar de har...

Läs gärna artiklarna De såg ut som ett gäng fångar från Guantanamo och Landslagets presschef: "Fabricerade citat förekommer dagligen".

Inga kommentarer: