fredag, augusti 10, 2007

Dagens övertolkning

I dagens DN kan man få sig ett gott skratt. Klas Dykhoff, professor i filmljud vid Dramatiska Institutet, har skrivit en insändare där han beklagar sig över SJ:s reklamfilm där David Bowies låt Heroes används. SJ försöker kommunicera att tåg är skonsamt för miljön, och att alla kan vara vardagsmiljöhjältar om nu någon missat det.

[...] Av någon anledning har man valt att låta David Bowies låt "Heroes" ackompanjera det hela. Det ljushuvud på reklambyrån som kom på den idén visste antagligen att den framför allt är känd för att den ingick i en film som heter "Wit Kinder vom Bahnhof Zoo". Järnvägsanknytning, eller? Förmodligen har han eller hon dock inte sett filmen.

Filmen, från 1981, handlar om en grupp barn som prostituerar sig för att finansiera sitt heroinmissbruk. Detta försiggår företrädelsevis omkring Berlins järnvägsstation Bahnhof Zoo. Med texten "We could be heroes, just for one day" förstås att det finns hopp även i det mest kompakta mörker. Så länge det unga (14 år) paret älskar varandra kan de vara hjältar i varandras ögon, trots deras elände på alla andra plan.

[...] Vill SJ understryka att även missbrukande prostituerade barn är välkomna att resa (och varför skulle de inte vara det?), eller vill man insinuera att personerna i filmen ruvar på egna trauman som kan förlösas genom en tågresa? Eller är det bara ett uttryck för total brist på kunskap och bildning från SJ och reklambyråns sida? Jag fruktar att det är så enkelt.

Man kan anta att David Bowie fick sig ett gott skratt när han fick frågan om SJ fick använda låten i en reklamfilm för tågresor. Själv tycker jag bara det är beklämmande.

Detta kan inte vara på allvar?

Se reklamfilmen nedan:

4 kommentarer:

Marcus Hansson sa...

Hehe, kan även meddela herr Dykhoff (heter han verkligen så?) att "Heroes" var ledmotiv till NHL 05. Antagligen för att locka 14-åriga prostutuerade att köpa hockeyspelet.

D71 sa...

Lysande! Dykhoff troligvis också är upprörd över att Stone Island, Pringle och Duffer of St. Georget säljs av AIKs butik...

Martin Jönsson på SvD skrev om musik i reklamfilmer för ett tag sedan. Kul att man valde Lust for life till en reklamfilm för kryssningar. Läs artikeln här.
I kommentarstråden till artikeln hittade jag för övrigt följande med SJ-anknytning:

Efter att ha sett SJs reklamfilm där de spelade I don´t like Mondays mailade jag till dem och undrade hur de tänkte. Själv trodde jag seriöst filmen igenom att mannen skulle meja ner sina medpassagerare på tåget, eftersom låten är så intimt förknippad med massmord. Jag fick till svar att SJ inte riktigt hade sett den kopplingen och att de, i alla fall tillfälligt, skulle dra in filmen! Efter det har jag inte sett den igen. Kanske kollar de texterna lite mer noga framöver.

D71 sa...

Ramlade också över det här angående I don't like mondays.

Joopey sa...

Uppdatering: En snubbe svarade idag på Dykhoffs förvirrade inlägg och förkastade hans hypotes.