tisdag, mars 27, 2007

Borde aldrig ha satt sig vid bordet

Min favoritmorgontidning Svenska Dagbladet har som antagligen första svenska morgontidning startat en pokersajt. Jag har tyckt att SvD under de senaste åren har varit den av de stora morgontidningarna som har haft störst integritet, men nu vet det sjutton om de inte har klampat i klaveret och sjunkit i anseende i mina ögon. Det är verkligen förvånande att man sänker sig till kvällstidningsnivåer genom att skapa något sånt här och dessutom har ett bloggsamarbete med pokersajten Pokerstars.com.

Bo Hedin på SvD säger:

"Vi kommer också att bevaka diskussionen kring spelmonopolet i Sverige, bedriva konsumentjournalistik kring poker".

Yeah, right. Det tror jag på hur mycket jag vill. Självklart kommer man att bevaka diskussionen om det svenska spelmonopolet, men i och med att man är sponsrad så kan man ju inte direkt lita på deras opartiskhet. Jag misstänker också att inte särskilt mycket konsumentjournalistik kommer att skrivas om en viss pokersajt.

Självklart tycker jag att folk skall få spela poker om de känner för det och jag kan hålla med om att spelmonopolet är en rätt puckad förekomst. Här är dock problemet inte spelet i sig, det är att man har sponsring som är direkt kopplad till innehållet.

Att man sedan skriver om något som antagligen kommer att dala i popularitet rätt rejält de närmaste åren, tyder inte direkt på fingertoppskänsla. Den senaste James Bond-filmens utdragna pokersekvens sänkte mitt betyg från en riktigt bra till en ordinär underhållningsfilm som innehöll de tråkigaste spelscenerna någonsin i en Bond-film. Det tror jag att många icke pokerintresserade biobösökare håller med om. Roulette hade varit ungefär 1 miljard gånger sexigare.

(Via Vassa Eggen)

2 kommentarer:

Joopey sa...

Tidigt första april-skämt?

Unknown sa...

Måste väl vara det...