fredag, mars 30, 2007

Årets bästa och sämsta filmer har premiär idag

Idag har "Min granne Totoro" premiär, en film som antagligen kommer att rankas som årets bästa film när 2007 är slut. Kritikerstatsen är imponerande. Medelbetyget 4,6 är exakt samma som förra årets vinnare "The Squid and the Whale" skrapade ihop. Filmen får full pott av bl.a Filmkrönikan och SvD, medan DN, GP, Aftonbladet och Expressen ger den fyror.

"Min granne Totoro" är Hayao Miyazakis senaste skapelse från 1988, ni vet mannen som är mest känd för "Det levande slottet" och "Spirited Away". Temat i hans filmer är ofta av existensiell natur, trots att de vänder sig till en lite yngre publik. Coming-of-age och samspelet mellan teknik, natur och människa är återkommande teman. Huvudkaraktären är ofta en stark yngre kvinna, och det är knappast en överraskning att Miyazaki en gång i tiden var i Sverige för att påbörja en tecknad version av Pippi Långstrump. Kapitalist-Astrid sa dock nej.

Idag har också "Mr Beans Semester" premiär. Den rankas näst sist av de 66 filmer som kommit ut i år. Det skulle dock inte förvåna mig om den är topp fem på biotoppen nästa vecka. Vi gillar ju "Pistvakt" i Sverige.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Min granne Totoro gjordes redan 1988. Att filmen först nu får svensk premiär säger rätt mycket om hur vi har sett på japansk animerad film tidigare.
IMDB-länk

Anonym sa...

Ja, det är konstigt att Studio Ghiblis filmer, med alltför få undantag, inte visats i Sverige. Jag har för mig att Disney köpte upp distributionsrättigheterna world wide. Det kan ha något med det att göra, kanske...?