måndag, augusti 21, 2006

"Fusk" inom musiken del 2

Har nu sett första avsnittet av Musikministeriet och det var klart bättre än vad jag hade befarat. Några synpunkter:
  • Ordet fusk användes rätt mycket. Intressant hade varit en diskussion om det verkligen är fusk. Nu kändes det som man inte riktigt ville ta den diskussionen.
  • Britney Spears låter i princip likadant, oavsett om det är Max Martin, Murlyn eller Neptunes som producerar.
  • Det kändes lite billigt att ta just Magnus Uggla som exempel. Hade varit intressant att ta någon mer creddig artist istället.
  • Bo Kaspers första platta från -93 har jag för mig använde sig av väldigt mycket samplingar. Så att det låter som Miles Davis är nog inte så konstigt eftersom de samplar Miles Davis.
  • Bra inslag med reklammusiksnubben!
  • Angående Enrique-inslaget, så tror jag att det inte var meningen att något ljud skulle gå ut. Det var helt enkelt ett playback-uppträdande som någon kopplade in micken på. Sjunger man utan bra medhörning med hög musik i högtalarna, så får man samma komiska effekt som när man sjunger med i låtar med hörlurar på. Dessutom, om min ljudtekniker hade så dålig koll på ljudkvaliten som upptagningen i programmet hade, så skulle han få sparken direkt.

Nog med försvar av musik jag egentligen inte lyssnar på (Toxic är dock genial!). Lyssna på MSTRKRFTs remix av Gossips "Listen Up!" istället. Antagligen en massa auto tune och sånt som i all annan modern musik, men det svänger.

Inga kommentarer: