onsdag, maj 17, 2006

Caesarsalladtestet

När jag var yngre och dummare kunde jag rata en restaurang för att de hade för sunkiga typsnitt på menyn. Numera är jag mer erfaren och skulle faktiskt kunna säga att en dold talang jag har är att pricka rätt restauranger på order jag aldrig varit. En sak som jag fortfarande kan störa mig på är att runt 80% av alla svenska restauranger stavar fel till caesarsallad. Oftast kan du se ceasarsallad i menyn eller på den där svarta griffeltavlan. Kollar man på Google blir det däremot rätt, antagligen för att fler använder sig av rättstavningsprogram i detta sammanhang:

  • Caesarsallad ger 54500 träffar
  • Ceasarsallad ger 10300 träffar
  • Cesar sallad ger 760 träffar
  • Cesarsallad ger 582 träffar
  • Caesar sallad ger 170 träffar
  • Cecarsallad ger 16 träffar (Primo Ciao Ciao i Huddinge!)

För sex-sju år sedan hade jag ratat ett ceasarsallad-hak, nu störs jag bara av att helhetsintrycket inte blir hundraprocentigt. Kolla in stavningen nästa gång, 4 av 5 gånger är det fel.

(Jag är i grunden språkliberal och anser att man får stava caesarsallad hur man vill...)

1 kommentar:

Joopey sa...

Andra restaurang-hang-ups som gör att man vänder i dörren eller vid bordet:

* Dåliga vinglas, oftast för tjocka
* Pepparkvarnar av usel kvalité
* "Kreativa" menyer som gör att matvalet blir en gissningslek.
* Garderobsavgift
* "Skojig" serveringspersonal