lördag, maj 13, 2006

Pelle Andersson äter

Den före detta maoistredaktören på tidningen Gnistan, Pelle Andersson, var i Stockholm för att få medalj av kungen. Anledningen var framgångarna med tidningen Metro som han var med och grundade. Nu verkar det som om han bor i Seoul i Sydkorea.

I samband med Stockholmsbesöket passade han på att äta sig igenom Stockholms topprestauranger under i en osannolik vecka i frosseri.

Mina favvokrogar i Stockholm (Esperanto och GQ står på att göra-listan):
  1. Edsbacka Krog
  2. Mistral
  3. Bon Lloc (rip)
  4. Franska Matsalen (rip)
  5. Gondolen
  6. Per Lei
  7. Villa Källhagen
  8. F12
  9. Wedholms Fisk
  10. Lux
(Varning: Krogbranschen är genuint webbhandikappad)

2 kommentarer:

Marcus Hansson sa...

Mina schystaste matupplevelser i Sverige:

1. 28+ (Göteborg)
2. Niklas (Helsingborg)
3. Sjömagasinet (Göteborg)
4. Linnéa (Göteborg)
5. Arkivgatan (Göteborg, RIP)
6. Bon Lloc (Stockholm, RIP)
7. Gastro (Helsingborg)
8. Swea Hof (Göteborg)
9. Westra Piren (Göteborg, RIP)
10. Fiskekrogen(Göteborg)

Pelle sa...

maoistredaktör... nja, smickrande men inte helt korrekt. redaktör för Gnistan var dock mitt trevliga matsällskap på Per Lei, Peppe Engberg, numera redaktör at large, krönikör, huskonstnär för Sturehof och handgången man åt MTG-koncernen.
vårt middagssamtal rörde dock mindre maoism och mer Amarone, olika sorters ris för risotto, kalvtunga och inte minst hur det kommer sig att Per Leis hovmästare, flickvän till den duktiga Mistral-kollegan, är minst lika duktig i jobbet som sin mycket proffsiga pojkvän. god smak smittar?
fast snarare tror jag att det är som i alla jobb: vet man att man har en bra produkt blir man stolt och glad och gör ett bättre jobb än kyparen på Sunk & Öl.
för övrigt är jag intresserad av att höra intryck kring Esperanto och GQ, som jag inte frossat mig igenom ännu. men vänta bara! och hur är det med Centro?
kolla in min blog för en snar rapport om en elvarätters middag i Kyoto härförleden. frosseriet fortsätter!