onsdag, maj 03, 2006

Yrkesgrupp utan självdistans

Veckans roligaste läsning är sannolika kommentartråden till Resumés rapportering av annonser gjorda av studenter i samband med Lundakarnevalen. Ett antal annonser har gjorts av amatörer och när dessa får beröm är det inte konstigt att de som jobbar professionellt som reklamare känner sig hotade. Signaturen "Mr. P" sammanfattar det hela bra:

Detta befäster ändå 'självbeundra mentaliteten' som genomsyrar hela reklambranschen. Oss, oss och oss. Vi är så viktiga, vi är så kreativa och fabulöst begåvade. Men det är så synd oss. Vi har riktlinjer och en budget hängade over oss! Buhhh huu huu...

- Varför får inte vi - som är bäst - fria händer när vi ska snickra ihop lite kommunikativ och intelligent reklam, pappa? säger Kreativa Arne och Pådrivande Lisa.

- Reklam kräver ansvar mina barn. Ni har ett tungt lass med pengar som ni måste ro hem. Ni kan inte lalla runt och leka reklamare som några fattiga studenter inte!

Inga kommentarer: