fredag, maj 05, 2006

Är det snygg grafik, då?

Varenda 70-talist som växt upp med C64/Atari/Amiga/NES har den lätt konservativa inställningen att spelkänsla är viktigare än hur snygga spelen är. (Lite konstigt då standardfrågan i mitten av 80-talet var ”Är det snygg grafik?”). Jag har alltid lite föraktfullt smålett åt den här trista inställningen, men så slog det mig att det är precis de här spelen jag spelar: Civilization 3 är fortfarande det bästa spelet till PC och just PC är den plattform som råkat värst ut. Här är det nya 3D-shooters efter varandra tills du spyr. Nej, istället drivs utvecklingen av nya spelidéer till de bärbara plattformarna:
  • Pokémon samt efterföljaren Nintendogs, som är det största som hänt spelvärlden på många år, utvecklades till Game Boy respektive Game Boy DS.
  • Advance Wars, kanske det bästa strategispelet sedan schack, utvecklades för Game Boy Advance.
  • Det spel jag spelar mest på min PSP, Lumines, är sannolikt det lagligaste knark du kan få tag på i västvärlden.

Och nu är det dags igen. Loco Roco är en stor söt boll som skall rullas fram och tillbaka och äta upp allt i sin väg.

Gamespot har testat och är imponerande.


Inga kommentarer: