tisdag, april 25, 2006

Ebba von Sydow, Studentradion och Monchichi

Gradvall har intervjuat Ebba von Sydow och det är en rätt intressant intervju för oss som hängde på Kompan och Hemulen då det begav sig. Det visar sig att Ebba startade sin karriär på Studentradion i Göteborg, eller Kampus 103, som det hette en kort stund. Gradvall frågar:

Vi talar alltså fortfarande om göteborgsk studentradio?

"Det var verkligen stort! Det är nog svårt att förstå det om man inte befann sig i Göteborg just då. Det var samma killar som gjorde studentradion som drev alla coola klubbar. Det var de som var kungar på Bengans och Skivhugget. Min kompis ordnade i alla fall så att jag fick komma på studiebesök under ett indieprogram. Ämnet var Primal Scream som var ett av mina favoritband."
Hennes program, Indiego, började dock sändas precis efter jag slutade med Monchichi, så jag tror aldrig att jag träffade henne. Däremot fick vi hjälp att spela in jinglar av en annan mediakändis, Sara Wennerblom.

Archive.org har lyckats med att bevara Radio Monchichis allra första hemsida. Just det ja, webben var något nytt på den tiden...

Inga kommentarer: