tisdag, april 18, 2006

Världens dummaste subkulturgrupp


De senaste åren har Apple hyllats för sina enstående innovationer [sic] även om hyllningskören sällan kunnat exemplifiera med vad det är som är så innovativt. Vi har t.ex. fått se innovativa [sic] produktnyheter som inneburit att Apple, eh, utökat prestandan på befintliga produkter. Vi har fått se innovativa [sic] produktnyheter som inneburit att Apple, eh, släppt nya produkter med exakt samma formgivning som tidigare produkter.

Det mesta köps av en trogen supporterskara och det är verkligen inget fel med det. Snarare skall Apple hyllas på denna punkt. Deras marknadsföring och varumärkespositionering är det som verkligen är innovativt med Apple.

Dummast av alla är de Applejunkies som konsumerar, konsumerar och konsumerar och man kan fråga sig om Apple har något som helst ansvar för detta drogberoende. Men allra dummast är de Applejunkies som köper skins till sina iPods (ja, jag vet att Apple inte tillverkar alla). På innovativa [sic] Apple Store finns inte mindre än 227 olika innovativa [sic] iPodfodral att välja på! Om man nu tycker att Apple är världsbäst på innovativ [sic] formgivning, varför skall man då gömma den innovativa [sic] mp3-spelaren i ett plastfodral? När skall man då få njuta av den innovativa [sic] formgivningen? Eller är det så att innovativa [sic] Apple använder sig av ett så innovativt [sic] ytmaterial att det blir repor på spelaren om man har den i fickan? Svar emottages gärna.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag kommer under de närmaste dagarna att publicera något som anknyter till det här. Får se när jag får tid att skriva ihop det bara...

Anonym sa...

Det du beskriver är inte Applejunkies utan iPodjunkies, vilket är en alldeles för stor grupp för att kallas subkultur. En stor del av iPodanvändarna vet inte ens om att det är Apple som tillverkar iPod. De är PC-användare och det är därför som de är så skinfixerade. Förmodligen kommer skinfixeringen från att de i grund och botten har en så opersonlig dator att de vill sätta sin egen prägel på den. Applejunkies har sällan de behovet eftersom de anser underdog-känslan ge personlighet nog.