onsdag, april 12, 2006

Kejsarens nya kläder


Världens tråkigaste, minst innovativa och mest heterosexuella företag i hela världen släpper nytt. Får man tro pressmeddelandet är det världens åttonde underverk du nu har chansen att köpa. Men precis som tidigare är det kejsarens nya kläder som skall säljas, den här gången trådlös överföring av musik.

B&O hade innan platt-tv:n slog igenom någon slags särställning på TV-marknaden, som om deras bildkvalitet skulle vara bättre än de Philips-bildrör som satt i dem. Dumma brats köpte naturligtvis och fick en medelbra tv med konservativ formgivning som får femte generationens iPod att framstå som ett under av innovation - i jämförelse med generation fyra. Självsäkra B&O trodde inte alls på platt-tv utan höll kvar vid sina stenålderslösningar medan okända taiwanesiska bolag körde om och förbi. Så för något år sedan börjar man sälja platt-tv som, om man får tro reklamen, är överlägset allt annat på marknaden. Från obefintliga till marknadsledande på en vecka. Inte illa.

Naturligtvis är det inga som går på det, och de som gör det lider av Pavoni-syndromet. Men ändå anses B&O som innovativa. Det retar mig. B&O är raka motsatsen. B&O kopierar teknik och återanvänder sin formgivning gång på gång tills de blir en parodi på sig själva. Om Apple inte skärper sig är de snart där, varningstecken saknas inte. Gammal teknik och en formgivning som inte utvecklas borde få Jobs att svettas i sömnen. Ändå anses Apple vara innovativa. Volvo anses göra världens säkraste bilar. BMW anses ha hög kvalitet. Mer fel kan det inte bli. Men det är ändå B&O:s varumärke/rykte/anseende som stör mig mest. Tänk på det nästa gång du ser en B&O hemma hos en mindre vetande människa.

4 kommentarer:

Unknown sa...

När jag var och kollade på B&Os jubileumsutställning, så fick jag känslan av att de var mycket mer innovativa i sin formgivning förr. Deras nuvarande produkter kändes mer plastiga och inte alls lika intressanta. De Jacob Jensen-designade anläggningarna från 80-talet är snygga.

En massa B&O designers

Joopey sa...

Antingen köper folk skiten. Eller så låter de bli. Hylla istället marknadsförarna som lyckas kränga den. Skiten, alltså.

En produkt är inte bara kvalitet, form eller användbarhet. Lika viktigt är känsla att tillhöra en speciell grupp med överlägsen smak eller mest pengar.

Sedan är "innovativ formgivning" oftast inte mycket roligare än bajs.

Unknown sa...

SVTs program Motorist hade ett inslag där Joppe jämförde en Skoda med en Audi och snackade om hur liten skillnaden var.

Marcus Hansson sa...

Håller med er, problemet är BO lurar i kunder att deras produkter är tekniskt världsledande. Design är givetvis subjektivt.